30. prosince 2016

Co mě naučily první měsíce na medicíně

Blíží se konec roku, a tak je na čase se trochu ohlédnout zpátky. Už několik let si píšu papírový deníček, ale dospěl jsem k závěru, že mi chybí možnost své zážitky, postřehy, radosti a starosti sdílet s větší skupinou lidí, vzájemně si vyměňovat zkušenosti s lidmi odjinud a podobně. Proto jsem se nakonec po dlouhém váhání rozhodl pro blog. Takže pokud už jste sem zavítali, budu vám vděčný za zpětnou vazbu :-).

Rád bych se pro začátek pokusil formulovat, co si vlastně představuju pod medicínou, abych se za pár let mohl podívat, jak moc jsem se změnil nebo nezměnil. Medicína je pro mě spojením vědy (a racionálního přístupu k realitě vůbec) s hlubokým empatickým zájmem o člověka a o všechno dobré i zlé, co k němu náleží. Myslím, že neexistuje odvětví lidské činnosti, které by lékaře mohlo nezajímat - lékař je vědcem, umělcem, filosofem, soucitným partnerem člověka na cestě z utrpení a dalo by se pokračovat. Studovat medicínu taky znamená nepokrytě studovat sám sebe. Tak taková je idea. Jsem idealista, vím to o sobě a občas si kvůli tomu rozbiju čumák.

Teď ale k jádru věci - první tři měsíce na lékařské fakultě mě utvrdily v tom, že je dobré si dát na pár věcí pozor:

Nepanikařit. Přirozeně občas máte pocit, že je toho hodně. 18. prosince nemáte ještě jediný kloudný vánoční dárek, máte výčitky, že dost necvičíte na hudební nástroj, zanedbáváte staré přátele a především zíráte, jak všichni okolo vás se zvládají učit mnohem rychleji a efektivněji než vy. Chce to klid, naplánovat si věci s chladnou hlavou a odhadnout svoje schopnosti. Přiznat si, že nemusíte všechno zvládnout dokonale, 80% je taky fajn. Prvák je ideální příležitostí vymýtit v sobě veškerý perfekcionismus.

Nenechat se odradit. Na náladě nepřidá ani to, že kdykoliv si povídáte s někým z vyššího ročníku, neopomene poznamenat něco ve stylu "prvák je nejjednodušší, naber si co nejvíc volitelňáků, dělej hodně mimoškolních věcí, pak už tolik času nebude". Ehm, jo, něco na tom bude. Kurikulum 3. LF UK má určitě svá jedinečná specifika: v prváku žádná anatomie, žádná fyziologie, žádné pitvy, žádní Čiháci, jako je to jinde. "Jenom" buňka. Drobnou nevýhodou je, že z psychologického hlediska si moc nepřipadáte jako na medicíně. Přišli jste na LF učit se zachraňovat životy a namísto toho vás celý prvák čeká ornitinový cyklus, koligativní vlastnosti roztoků, receptorové kinázy a podobné špeky. Většina studentů z vyšších ročníků, se kterými jsem měl tu čest, se shodne, že klinická využitelnost poznatků nabytých v prváku je mizivá a že drtivou většinu toho stejně zapomenete. Já jsem ale optimista a tohle interpretuju spíš jako podnět k tomu si užít ten "pomalejší rozjezd". Krom toho vybudovat si dobrý teoretický základ určitě není na škodu.

Nepodlehnout vlivům, kterým podlehnout nechcete. Poměrně rychle jsem zjistil, že studium medicíny může člověka změnit nejenom k lepšímu. Čas od času se u některých lidí setkávám s tvrdým scientismem, přesvědčením, že lidské poznání rovná se přírodní vědy a nic nemateriálního buď neexistuje a nebo to nestojí za pozornost. Je pravda, že ona lékařská fakulta k tomuhle postoji svým způsobe svádí. Ale je taky možné, že si někteří medicínu vybrali právě proto, že už takoví byli předtím. Tak či tak, neznamená to, že pokud všichni kolem říkají, že homeopatie je totální blbost, že tenhle postoj musíte přijmout taky, pokud s tím nesouhlasíte. (Myslím, že kdykoliv medicína omezí oblast svého zájmu na vědecky prokazatelná fakta, přestává být medicínou, psáno s veškerou úctou k vědě). Podobně nemusíte pít, i když dost lidí kolem vás pije, nemusíte se učit způsobem, kterým se učí ostatní, pokud vám nevyhovuje, apod. Občas se přistihnu, že mám tendenci v novém prostředí nekriticky přijímat to, co dělají ostatní, a na to je lepší si dávat pozor.

Uvedl jsem pár bodů, kde jsem narazil nebo téměř narazil, ale nutno dodat, že pozitivní vjemy zdaleka převážily. Namátkou, na vysoké škole zatím miluju:
  • že je o studenty (a nás prváčky obzvlášť) hezky postaráno - chodí spousta informačních mailů, kdokoliv ochotně zodpoví i ten nejblbější dotaz, všechno je nám názorně vysvětlováno a všichni působí mile a nadšeně
  • že jsem ve svém kruhu poznal senzační lidi, se kterými si mám co říct a kterým důvěřuju
  • že ze srandy můžu někoho z nich oslovit "pane kolego"
  • že vůbec celá fakulta funguje jako jedno velký super společenství
  • že můžu říkat, že jsem medik. I po třech měsících to je furt strašně cool pocit :)
  • že můžu nejít na přednášku, když nechci (obzvlášť když je video z loňské přednášky na youtube...)
  • že je na fakultě pořád živo, všude se pořád něco děje a je jednoduché se do lecčeho zapojit
  • že si můžu snadno popovídat se studenty z jiných zemí
  • že velká bageta ve fakultním bufetu stojí s ISICem jen 20 korun
  • že v šestém patře jsou dvě velké "neformální" místnosti jenom pro studenty, v jedné z nich je piáno a občas někdo zahraje
  • že se děkan jmenuje Anděl
  • že ve škole můžu strávit celý den a vůbec z toho nejsem otrávený
  • že se nikdy neubráním úsměvu, když jdu kolem dveří s nápisem "půjčovna kostí"
a spoustu dalších věcí.

13 komentářů:

  1. Ahoj, moc pěkný blog, doufám, že budeš s psaním pokračovat :-) Jsem ze stejné fakulty, v prváku jsem měla úplně stejné pocity a vyslechla si úplně stejné rady od starších.
    Největší změna po prváku je asi ta, že je mi spíš do pláče, když jdu kolem "půjčovny kostí" :-)
    Měj se
    Spolužačka ze druháku

    30. prosince 2016 12:19

    Publikovat

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju za milý komentář :). Moc mě těší, že je tu taky někdo z Trojky, mám pocit, že o nás na internetu není moc slyšet.
      S těmi kostmi, prostě mi přijde super, když na chodbách potkávám druháky s těmi krabičkami kůstek nejrůznějších tvarů a velikostí, ale chápu, že za rok to asi tak veselé nebude.
      Všechno nejlepší do nového roku! :).

      Vymazat
  2. Ahoj, kolego :-)))
    Krásný článek, v mnohém s tebou souhlasím. Hlavně na ten perfekcionismus je třeba dávat si pozor, on se občas rád připlíží zpátky a umí pořádně vydeptat.
    Měj se hezky a Tobě také Šťastný nový rok! :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju :). Máš pravdu, člověk se snaží být aspoň trochu nad věcí (i když jsi pořád prostě jenom vyklepanej prvák), ale stejně to hrozně svádí pořád se srovnávat s ostatními, vyčítat si, že toho nezvládáš tolik jako ostatní, že už si nepamatuješ kdeco z prezentace před měsícem apod.
      Př. na semináři z biochemie: "Jste roztomilí, jak se to snažíte naučit fakt všechno. Pak už to nepude." Takže tak nějak :D

      Vymazat
  3. Jéé konečně blog ze třetí LF, mi přijde ta fakulta taková strašně tajemná totiž, všichni o ní mluví, ale nikdo neví, jak jak to tam vlastně chodí doopravdy :D

    To fakt máte jen buňku? to je hodně hustý, bude to pak asi docela nápor, až začnete s ančou a ostatníma medickýma věcma. Docela by mě zajímalo, proč je to tak postavený.

    Jinak já jsem hodně takovej člověk, co věří ve vědu, ale myslím si, že je správný naučit se respektovat názor ostatních a hned to nesmést pod stůl. Leckdy na tom totiž i něco fakt je.

    Tak hodně štěstí, kolego :D Mimochodem my si tak s kamarádkou říkáme doteď, jinak si ani neřeknem. Akorát jsme to upgradovaly na koulegyně :D Jediný, co mám asi trochu jinak, je to, že občas někde neříkám, že studuju medicínu proto, že si o mně pak ti lidi hned myslí, že jsem namyšlená. S tím se taky možná ještě setkáš, někteří lidi jsou v tomhle jak malí.

    Tak hlavně, ať ti to nadšení vydrží :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju za milý komentář :).

      No, pravdou je, že dost věcí tu máme jinak než jinde (ale zas nevím, jak je to jinde, a upřímně, ještě pořádně ani jak je to u nás :D). V prváku je skutečně top-priority ten modul buňka (jakýsi konglomerát molekulární biologie, biochemie, histologie, genetiky a imunologie), ale máme i pár dalších "minoritních" předmětů - biofyziku (ta teda zrovna momentálně moc minoritní není :D), latinu, HEPL (hygiena, epidemiologie, preventivní lékařství), úvod do klinické medicíny, veřejné zdravotnictví, první pomoc a etiku. Výhodou těch modulů je, že např. ve stejné době probíráš v biochemii dýchací řetězec, v histologii barvení mitochondrií, v molekulární biologii transport látek do matrix mitochondrie a v genetice mitochondriální dědičnost, takže se ti ty věci krásně spojí (teda měly by :D). Nevýhodou může být, že z té buňky je pak jen jedna zkouška s poněkud selektivní propustností do druháku :D. Podobně modulové jsou i další ročníky. Logika je tuším taková, že se postupuje od malého k velkému - od molekul přes buňky a tkáně až k orgánům a systémům. Zatím mi to připadá super, uvidíme pak ten obávaný druhák a ještě obávanější třeťák, jestli tam dopluju :).

      Koulegině je fakt vtipný :D.
      To zas ne že bych na potkání vykládal, že studuju medicínu (taky proto, že by se pak dotyčný mohl na něco zeptat, žejo :D), ale docela si vystačím s tím pocitem, že můžu :D.

      Vymazat
  4. Hele, na co chodíš do kosťárny, když nemáš anatomii? :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zatím chodím jen okolo :D. Dovnitř jsem ještě nikdy nenakoukl. Co já vím, třeba se předměty k půjčování získávají právě ze zvědavých prváků? :D

      Vymazat
    2. :D :D :D jo tak takhle vás motivují k pořádným výkonům! Motto: "Uč se nebo z tebe uděláme preparát!" :D :D

      Vymazat
  5. Ahoj, hezký článek, už se těším na další. Neznám nikoho z 3. LF a ani jsem na blog studenta této fakulty ještě nenarazila, tak jsem ráda za "průkopníka". :) Slyšela jsem jenom, že je zde jiný systém než na jiných, tak mě to zajímá..

    Krásný a úspěšný nový rok! Ať se daří!
    medička z LF v Olomouci :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju moc :)
      Jiný systém vážně máme (viz odpověď medičce LFHK), pokusím se o všem přiměřeně poreferovat v budoucích článcích :).

      I tobě vše nejlepší do nového roku! :)
      PS: Pokud máš blog, určitě přihoď odkaz, rád tě budu sledovat, moc mě zajímá, jak je to v Olomouci :).

      Vymazat
  6. Jé, konečně nějaký průkopník od nás z trojky! :) Jsem taky prvák a naprosto s tebou spuhlasím, skvěle si vystihl i moje dojmy, včetně té "minoritní biofyziky" :D Doufám, že ti psaní vydrží, blog od nás mi ve vodách internetu opravdu chyběl, takhle aspoň budu moct prokrastinovat i tady a říkat si "V klidu, nejsi jediná, kdo panikaří" :D

    OdpovědětVymazat
  7. Moc pěkný článek plný pozizivní energie. Je vidět, že tě to baví, tak ať to tak vydrží co nejdéle :-)

    OdpovědětVymazat